ACTIVITAT

El relat de l’obra de David Reed | Capa 2: Pintura alquídica

DADES
PRÀCTIQUES

En #BombasGensVirtual trobaràs propostes d’activitats i iniciatives online. Segueix-nos a Instagram, Facebook i Twitter!

Capa 2: Pintura alquídica

 

Un dels trets de l’obra de David Reed és el seu acabat sintètic que aconsegueix amb la pintura alquídica. Es tracta d’un tipus de pintura utilitzada en la indústria automotriu: la textura que aporta a les seues peces genera una plasticitat en plena consonància amb l’estètica d’allò vernissat, allò sintètic i allò suau del disseny contemporani.

A l’artista li atrauen els tons que aconsegueix traure la pintura alquídica. La mutabilitat del material a la llum produeix que el mateix color amb diferent llum experimente canvis de tonalitat, com la part corbada d’una carrosseria. I també l’ús d’una paleta relacionada amb el cromatisme del sistema industrial.

Parlant sobre la seua obra #721 per a l’stand de la Galeria Gagosian en Frieze Los Angeles 2020, l’artista explica la seua relació amb el color i la seua materialitat alquídica:

 

“És el mateix verd cobalt o turquesa el que travessa tota la pintura, però ací es veu prou fosc i allà es veu molt brillant. És difícil creure realment que siga el mateix color. Quan pares atenció perquè la llum es moga, això pareix fer que les marques de les paletes es moguen i donen la sensació que la pintura romanga molt activa. Hi ha una marca de pinzell ací que potser et duga un temps a notar, però si mires, espere que veges que hi ha una interrupció de les marques que et du a preguntar-te què està passant ací”.*

 

Una de les preguntes habituals després de llegir les cartel·les de David Reed seria què és eixe material al que es refereix com a pintura alquídica.

La pintura alquídica o els productes termo-enduribles s’obtenen per esterificació de polialcohols amb poliàcids. Estos materials es fan servir per a la protecció antioxidant i esmalts d’acabat: són pintures habitualment utilitzades en la indústria automobilística donat el seu acabat sintètic.

En un principi, el fons protector antioxidant d’esta pintura estava construït per sals metàl·liques, com el mini, i s’aplicaven a través de la immersió de, per exemple, les carrosseries en recipients que possibiliten un bany de la peça.

Tractant les resines alquídiques amb àcids greixosos s’obtenen les denominades resines alquídiques modificades, capaces d’originar polímers més reticulats i de satisfer òptimament les exigències de protecció dels materials pintats. La resina, en ser aplicada, ha de coure’s en forn a una temperatura d’uns 140º C.

En el cas de l’obra de Reed, la pintura alquídica esdevé un recurs plàstic que l’artista utilitza per trobar una estètica plàstica que va més enllà del seu ús comercial. La pintura permet un traç fluid i matèric a les obres del pintor: un traç abstracte que amaga una relació cinematogràfica darrere de la seua forma.

 

Anar a → Capa 3: David Reed i el cinema

Tornar a ← Capa 1: L’obra

 

* Fragment extret del vídeo: David Reed on #721 (For Hitchcock and del Sarto) | Frieze LA 2020 Online Viewing Room. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=rtCMSrp6jzo. (Última consulta 14 de juliol de 2020) [Traducció lliure]

  • COMPARTIR

ET POT INTERESSAR

ACTIVITAT

Totes les propostes de Bombas Gens virtual

LLEGIR MÉS
ACTIVITAT

01.11.2020

Dg

Itinerari familiar al jardí de Bombas Gens i a l’exposició «Botàniques»

LLEGIR MÉS
ACTIVITAT

08.11.2020

Dg

Taller familiar: Obrir en 3020

LLEGIR MÉS