ACTIVITAT

De flors i llibres. A propòsit d’Alessandra Spranzi

DADES
PRÀCTIQUES

En #BombasGensVirtual trobaràs propostes d’activitats i iniciatives durant el període #QuedatACasa. Segueix-nos a Instagram, Facebook i Twitter!

Una proposta de Sara Losada, de l’equip de mediació de Bombas Gens Centre d’Art.

Alessandra Spranzi és una artista que treballa amb les imatges, pròpies i alienes. És, a més, una amant dels llibres. Col·leccions llibres de màgia, llibres d’experiments científics, manuals d’escola, llibres de flors, llibres de mobles, llibres de ciència ficció, llibres d’astres… Llibres i llibres.

Els llibres de flors i plantes li atrauen per la bellesa d’allò fotografiat, bellesa que li desperta cert grau de timidesa. Intervindre el llibre és una forma de poder accedir al seu interior.

De la intervenció d’alguns d’ells han sorgit les dues obres que formen part d l’exposició «Botàniques. Col·lecció Per Amor a l’Art»: Foliage pagina, 2017-19 i Fiori, 2016. D’elles, l’artista ha escrit el que segueix:

 

«Le pagine di Foliage sono prese da uno stesso libro, The gardener’s treasury. A pictorial guide to Plants, Trees and Shrubs, del 1934. Le immagini sono ridipinte in nero con colore a olio molto diluito. L’olio rende la carta trasparente, o traslucente, e si espande uscendo dalla geometria della riproduzione fotografica. Le  immagini stampate nel retro della pagina affiorano, si confondono, l’opacità fine e tenace della carta, che separa il fronte e il retro si allenta. Una pianta o un fiore ne incontra un’altra, cresciuta o fiorita lontano e in un’altra stagione. Un giardino selvatico, o una selva che splende.»

Les pàgines de Foliage estan preses del mateix llibre, El tresor del jardiner. Una guia pictòrica de plantes, arbres i arbustos, de 1934. Les imatges es tornen a pintar en negre amb un color d’oli molt diluït. L’oli fa que el paper siga transparent o translúcid, i s’expandeix fora de la geometria de la reproducció fotogràfica. Les imatges impreses en el revers de la pàgina emergeixen, es barregen, s’afluixa l’opacitat fina i tenaç del paper, que separa l’anvers del revers. Una planta o flor es troba amb una altra, crescuda o florida molt lluny i en una altra estació. Un jardí salvatge o un bosc brillant.

 

···

 

«I fiori hanno nomi belli, come anche le piante. Nomi che vengono da lontano, o da lingue lontane, dal latino e dal greco. Spesso sono nomi doppi o composti, come se uno solo non bastasse. Glazania splendens, Glossinie, Tecoma leucoxylon, Echeveria setosa, Achillea ageratum, Iris kaempferi, Aquilegie, Jacaranda copaia, Linaria cymbararia, Agapanthus umbellatus, Salix helvetica, Incarvillea lavatera trimetris,  Sempervivum tectorum, Stratiotes aloides, Echinops bannaticus, Arctium lappa, Ansellia africana, Centaurea dubia… Una rosa non è solo una rosa. In questi collages fiori e parole si raddoppiano o si ricompongono attraverso i tagli, come se una sola immagine non bastasse. I tre volumi da cui ho preso e tagliato le pagine di questi collages, si chiamano Natura viva, editore Vallardi, 1966.»

Les flors tenen noms preciosos, així com les plantes. Noms que venen de lluny, o de llegendes distants, del llatí i el grec. Sovint són noms dobles o compostos, com si un no en fora de suficient. Glazania splendens, Glossinie, Tecoma leucoxylon, Echeveria setosa, Achillea ageratum, Iris kaempferi, Aquilegie, Jacaranda copaia, Linaria cymbararia, Agapanthus umbellatus, Salix helvetica, Incarvillea lavatera trimetris, Sempervivum tectorum, Stratiumati Centaurea dubia… Una rosa no només és una rosa. En estos collages, les flors i les paraules es dupliquen o recomponen a través dels talls, com si una sola imatge no fora suficient. Els tres volums dels quals vaig agafar i tallar les pàgines d’estos collages s’anomenen Natura viva, editorial Vallardi, 1966.

 

De l’encontre del llibre i la botànica han sorgit les seues obres i també les dues lectures que vos deixem a continuació:

 

A.J. Macself (ed.) The Gardener’s Treasury. A Pictorial guide to plants, trees and shrubs, including Photographic examples of practical Gardening Operations, Amateur Gardering, Londres, 1934.
Lectura: Alessandra Spranzi

 

Michael Cunningham, Las horas, Grup Editorial 62, S. L. U.,  El Aleph Editores, Barcelona, 2005 (1ª ed, 1998)
Lectura: Sara Losada

  • COMPARTIR

ET POT INTERESSAR

ACTIVITAT

Índex Bombas Gens virtual

LLEGIR MÉS
ACTIVITAT

Bleda y Rosa. Diari de viatge de “Campos de Batalla: Ultramar”

LLEGIR MÉS
ACTIVITAT

Els museus post-pandèmia. Conversa entre Enguita i G. Cortés

LLEGIR MÉS