ACTIVITAT

Els paviments hidràulics de la vil·la de Bombas Gens

DADES
PRÀCTIQUES

En #BombasGensVirtual trobaràs propostes d’activitats i iniciatives online. Segueix-nos a Instagram, Facebook i Twitter!

Vos convidem a conéixer diferents elements patrimonials que amplien la informació que donem en les nostres visites a l’antiga fàbrica Bombas Gens, al refugi antiaeri de la Guerra Civil i al celler medieval que hi ha en el recinte. Així podreu descobrir detalls sobre l’estil arquitectònic de la fàbrica, els objectes que s’hi han trobat o històries que ens connecten a altres llocs de la ciutat.

Continuem amb un dels espais més destacats de la fàbrica: la vivenda adjunta al complex industrial, la vil·la o xalet de Bombas Gens. Tot i que va ser plantejada com a residència per a dos treballadors i les seues famílies, destaca la decoració cuidada amb paviments hidràulics, els quals es conserven actualment en l’espai dedicat a les oficines de la fundació i el centre d’art.

 


 

Quan en 1930 Cayetano Borso di Carminati dissenya el complex industrial per a Carlos Gens, se li planteja la necessitat d’incloure també una vivenda, de dos pisos i decoració profusa. La residència, que resulta ben visible des de la frontera principal de la fàbrica, no era per a la família de l’empresari valencià, sinó que estava destinada al gerent i a l’encarregat de la fàbrica de bombes hidràuliques, els quals, al contrari que el director, residien allí per a controlar el procés industrial i l’entrada al recinte. Va rebre el nom de vil·la de Bombas Gens.

 

Vista de l’exterior de la vivenda adjunta a Bombas Gens

 

Com hem dit, tenia dos plantes pràcticament amb una mateixa disposició i amb accés independent per a cada treballador i la seua família. L’exterior lliga amb la resta de la frontera, amb línies verticals marcades i detalls en rajola vista. La decoració de l’interior no es queda arrere i destaquen, especialment, la tècnica i els dissenys triats per a ornamentar els pisos de les diferents habitacions. Uns paviments que s’han conservat en la major part, a pesar que la disposició de les habitacions s’ha alterat amb la restauració feta entre els anys 2014 i 2017 amb l’objectiu d’adaptar-se a la nova funció, que ha canviat de residència a espai de treball de la Fundació Per Amor a l’Art i el Centre d’Art Bombas Gens.

 

Decoracions de la planta baixa de la vivenda. Imatge de Xavier Laumain en Bombas Gens 1930-2019. Historia, rehabilitación y nuevos usos)

 

Pot ser que ens vinga una paraula a la ment en observar els pisos de la vivenda: Nolla. Una empresa, fundada per Miguel Nolla i situada a Meliana, que va ser una de les més populars des de 1865 fins a 1920. Es va especialitzar a produir peces xicotetes o tessel·les en formes variadíssimes que, juntes com un puzle, formaven els dibuixos ja foren geomètrics o figuratius que decoraven les vivendes de la classe alta.

 

Exemple de mosaic Nolla, palau Selva (Museu Fester de Villena). Imatge de Xavier Laumain

 

Els paviments Nolla estaven fets a base de gres porcellànic, un material ceràmic que es coïa a una temperatura que superava els dos mil graus i que buscava la vitrificació. Això produïa unes tessel·les amb una resistència incomparable, cosa que unida a la varietat de formes, que incloïa peces triangulars o ovalades, i la gamma cromàtica intensa, va fer que foren els que més buscà la burgesia per a la decoració d’interiors.

La qualitat i popularitat dels Nolla va provocar que el preu fora molt elevat, de manera que molt prompte van començar a sorgir imitacions que procuraven unes peces similars, però aconseguides mitjançant una altra tècnica i amb un cost més assequible. És el cas de paviments com els que trobem en la vivenda de Bombas Gens, denominats hidràulics i que provenen, probablement, de la fàbrica de Cándido Orts, situada també a Meliana.

 

Detall de mosaics geomètrics de la vivenda de Bombas Gens

 

Entre els Nolla i els hidràulics trobem dos diferències principals que afecten sobretot el procés de fabricació. Els primers, en estar fets de gres porcellànic, passen pel forn, mentre que els hidràulics no cal que hi passen. En segon lloc, les peces hidràuliques estan compostes per tres capes de material diferent i els Nolla, en canvi, són una sola peça de ceràmica. L’hidràulic comença a compondre’s per la capa que quedarà a la vista en el paviment, amb la decoració pictòrica. Sol ser habitual trobar taulells, de format quadrat, que presenten un dibuix amb diversos colors que s’han abocat sobre un motle o trepa que fa que no es mesclen. En este cas tindríem un sol color i unes mesures molt més reduïdes, d’uns 4 cm de costat. La capa següent, molt fina, busca absorbir l’excés d’aigua i, finalment, es col·loca una base de ciment més grossa. Els tres materials es compacten per mitjà d’una premsa hidràulica i després se submergixen en aigua per a aconseguir que el ciment se solidifique. El darrer pas és el que dona nom a esta classe de paviment.

 

Mosaic de la vivenda de Bombas Gens i disseny en el catàleg de la fàbrica de Cándido Orts. Imatge de Xavier Laumain

 

Els rajols hidràulics resultaven més barats que els Nolla, però igualment vistosos i elegants, i permetien una varietat de dissenys de la qual els paviments de Bombas Gens són un exemple molt destacat. Les diferents opcions de colors i composició solien triar-se a partir dels catàlegs de les fàbriques de ceràmica i podem trobar des de pisos senzills fets a base d’elements geomètrics o vegetals repetits a catifes complexes amb motius fantàstics. És el cas, per exemple, del paviment que decorava els salons de les vivendes superposades en l’edifici que presentava grifons en blau als cantons. Els tons blaus, i els verds, es gastaven amb moderació en els paviments, ja que resultaven molt cars.

Resulta destacable trobar estos exemples rics de paviment hidràulic, encara in situ, sense oblidar que es tractava d’una decoració plantejada per a una residència de treballadors adossada a un complex industrial.

 

Detall del mosaic amb disseny de grifons

  • COMPARTIR

ET POT INTERESSAR

ACTIVITAT

Índex Bombas Gens virtual

LLEGIR MÉS
ACTIVITAT

Píndoles d’art. A través de l’espill. Entorn de Barbara Kasten

LLEGIR MÉS
ACTIVITAT

“Infralleu”, exposició i catàleg, per Inma Femenía

LLEGIR MÉS