ACTIVITAT

«SHEELA GOWDA. REMAINS»: L’EXPOSICIÓ DES DE LA PERSPECTIVA DE LA CONSERVACIÓ

DADES
PRÀCTIQUES

En #BombasGensVirtual trobaràs propostes d’activitats i iniciatives durant el període #QuedatACasa. Segueix-nos a Instagram, Facebook i Twitter!

«L’art contemporani porta amb si una infinitat de propostes creatives que disten -cada vegada més- de la classificació tipològica tradicional. Tot i que és cert que seguim trobant pintures, escultures, fotografies o dibuixos, en el ventall de l’art contemporani les categories s’entrellacen en una mateixa peça i moltes vegades es tornen híbrides. Aquest esdeveniment comporta una problemàtica en la metodologia de conservació de les obres. Els mètodes d’exposició, documentació i conservació aplicats de manera generalitzada segons les tipologies tradicionals, ara han de ser pensats i aplicats de manera específica per a cada cas, reptant als museus i institucions a desenvolupar nous protocols d’actuació.

En Bombas Gens Centre d’Art ens enfrontàrem a aquest desafiament durant el muntatge de l’exposició Sheela Gowda. Remains, inaugurada l’octubre de 2019. Es van exhibir diverses instal·lacions de l’artista amb una àmplia varietat de materials: fem de vaca, cabell humà, bidons de metall o pasta de kumkum, entre d’altres. Tot i que aquestes peces requereixen sistemes especials de manipulació i cura a causa de la sensibilitat dels materials, la seua veritable complexitat rau en l’estreta relació que mantenen amb l’entorn. En aquest cas, el concepte, l’aparença física i l’obra en si, es concreten quan aquesta queda instal·lada en un espai específic. Aquesta qualitat permet reflexionar sobre dues qüestions importants. La primera, que l’artista continua i finalitza el procés creatiu durant el muntatge expositiu. La segona, que des de la perspectiva de la conservació, l’objectiu consisteix a preservar un objecte físic, però també en atendre la relació física d’aquest amb l’espai per aconseguir que el públic quede immers en l’experiència suggerida per la intenció artística. I per a això, la comunicació amb l’artista, el comissari i els conservadors és fonamental.

Per a l’equip de Bombas Gens la clau va estar en treballar en constant comunicació, de manera interdisciplinària i establint estratègies de muntatge per fer efectiva la connexió de les obres amb l’espai.

Un exemple d’aquest procediment és el muntatge de l’obra And …, una instal·lació formada per tres cordes roges realitzades amb una pasta a base de kumkum».

Carmen Pereira (coordinadora d’exposicions de Bombas Gens), i Priscila Lehmann (estudiant de restauració i conservació).

  • COMPARTIR

ET POT INTERESSAR

ACTIVITAT

Totes les propostes de Bombas Gens virtual

LLEGIR MÉS
ACTIVITAT

31.10.2020

Ds

Déco: art i màrqueting per a la fàbrica

LLEGIR MÉS
ACTIVITAT

01.11.2020

Dg

Itinerari familiar al jardí de Bombas Gens i a l’exposició «Botàniques»

LLEGIR MÉS