COMUNICACIÓ

25.10.2019

Bombas Gens organitza la 1ª exposició en Espanya de Sheela Gowda

La Fundació Per Amor a L’Art (FPAA) ha presentat aquest matí, en el seu centre d’art Bombas Gens, l’exposició “Remains” de Sheela Gowda, comissariada per Nuria Enguita i Lucia Aspesi. Una proposta que fa un pas més enllà d’allò exhibit pel museu valencià fins ara atès que, en aquesta ocasió, les obres abandonen les parets i prenen l’espai expositiu en forma d’imponents instal·lacions escultòriques.

La mostra, la primera individual de l’artista índia a Espanya, respon a la filosofia de FPAA de donar visibilitat a artistes que, malgrat el seu innegable prestigi internacional, no són tan coneguts per al públic espanyol. Així ho ha afirmat la seua vicepresidenta, Susana Lloret: “La Fundació, dins dels seus objectius, vol oferir suport i donar a conèixer les obres d’artistes que exploren llenguatges visuals nous i que ens donen una perspectiva més àmplia del món, més profunda, diferent. Sheela Gowda és una artista de gran prestigi internacional i volem que obtinga el reconeixement que mereix també entre el públic espanyol, que té ara l’oportunitat de conèixer la singularitat de la seua obra”.

Una proposta única que s’ha dut a terme en col·laboració amb Pirelli HangarBicocca (Milà), on ja s’ha pogut vore la mostra, i que per a la vicepresidenta “és un nou exemple de com la nostra filosofia de compartir i col·laborar amb altres institucions i espais museogràfics afins a la nostra manera d’entendre les arts visuals ens fa guanyar a tots”.

Vicent Todolí, director de l’Àrea d’Art de FPAA i director artístic de Pirelli HangarBicocca ha donat més detalls sobre aquesta coproducció: “Feia temps que venia seguint el treball de Sheela Gowda. Per la seua part, Nuria Enguita ja havia treballat amb ella a la Biennal de São Paulo. D’altra banda, encara que la seua obra estava representada en grans col·leccions (Tate, MoMA …) només era coneguda per especialistes. Per tot això, valoràrem incorporar-la a la Col·lecció Per Amor a l’Art, i organitzar una exposició a Bombas Gens. Llavors vaig pensar que podia ser una coproducció amb Pirelli HangarBicocca, perquè crec que el seu treball encaixa molt bé en els dos espais. Als dos edificis els uneix el seu caràcter industrial. I els dos van ser abandonats i recuperats anys després per a l’exhibició d’art contemporani. Aquesta idea de ‘segona vida’ connecta amb l’obra de Sheela Gowda, que precisament sorgeix de la reutilització i reciclatge de materials”.

Uns materials l’ús dels quals procedeix de la trobada entre tradicions vernacles i desenvolupament industrial que esdevé en la vida quotidiana rural i urbana de Bangalore, la ciutat índia on viu i treballa l’artista, i els seus voltants. D’aquesta manera ho ha explicat Lucia Aspesi, co-comissària de l’exposició: “La seua proposta estètica està basada en el diàleg amb materials vernacles que tenen una presència marcada en els sistemes de producció, distribució i intercanvi d’economies locals i globals. Fem, encens, cabell humà, cautxú, pigments, fils, fibra de coco o barrils de quitrà, els quals apareixen en les seues obres, són matèries riques en implicacions culturals, alhora que procedeixen de contextos específics, mantenen memòries d’ús i impliquen connotacions socials i polítiques complexes”.

El resultat final serien obres amb un nivell d’abstracció que, lluny de perdre el significat, comprendria múltiples significats derivats dels materials, encara recognoscibles després de la seua transformació. “En aquesta exposició hem reunit una selecció dels seus treballs dels últims vint anys relacionats amb els diversos usos de la matèria i de les imatges alhora que diferents formes d’abstracció resultant, per a així mostrar la riquesa de la seua obra. Una proposta que fa un pas més enllà en el llenguatge clàssic de l’abstracció, lligat al món de les idees, apropant-lo a una contemporaneïtat més connectada a l’experiència. Aquest aspecte col·loca a Sheela Gowda al centre dels interessos de Bombas Gens”, assegura Núria Enguita, co-comissària de la mostra.

Quant seu títol, “Remains” (Restes), la mateixa artista ha explicat que “fa referència al que roman en el temps, però també a allò que queda enrere. A una cosa que és diferent, però segueix mantenint una condició intrínseca del que va ser al seu dia. En una forma nova d’existència”.

L’exposició s’inaugura aquesta vesprada a les 20h després d’una conversa entre l’artista i les comissàries a les 19h, i es podrà visitar fins a l’1 de març de 2020. Serà llavors quan viatge a Munic per ser exposada al Lenbachhaus, amb motiu del prestigiós premi Maria Lassnig atorgat a l’artista aquest any.

Press kit amb tot tipus de materials disponible ací.

COMUNICACIÓ

04.11.2019

Posem el focus en el fenòmen del fotollibre japonés de la mà d’I. Kaneko

LLEGIR MÉS
COMUNICACIÓ

31.10.2019

Bombas Gens llança una nova oferta de visites guiades exprés

LLEGIR MÉS
COMUNICACIÓ

01.10.2019

Horari especial en festius: tardor

LLEGIR MÉS