COMUNICACIÓ

13.02.2020

Botàniques i Hiperespais. Les dos noves exposicions de Bombas Gens

La Fundació Per Amor a L’Art (FPAA) ha presentat aquest matí en el seu centre d’art Bombas Gens dos noves exposicions de la Col·lecció Per Amor a l’Art: “Hiperespais”, que reflexiona sobre la relació entre les arquitectures i espais imaginaris i l’art contemporani, i “Botàniques”, que crea a les sales un jardí interior connectat amb el de l’exterior de l’edifici. Segons Susana Lloret, vicepresidenta de FPAA, “Sempre hem entès que el jardí de Bombas Gens havia de ser una sala més del museu, en què l’art eixia a la trobada de la naturalesa a través d’una escultura site especific de Cristina Iglesias que, precisament, es titula així, ‘A través’. Doncs ara, amb ‘Botàniques’, el jardí també entrarà al museu “

BOTÀNIQUES

L’assessor de la col·lecció, Vicent Todolí, ha explicat que “en aquestes dos mostres s’han buscat dos nous fils conductors per seguir presentat la col·lecció. El primer d’ells, el botànic, sorgeix amb l’adquisició de diverses obres amb motius vegetals d’Imogen Cunningham dels anys 20 a les què se li sumarien altres peces de l’època signades per Karl Blossfeldt o Albert Renger-Patzsch. Buscaven l’abstracció de les plantes, l’art que crea la naturalesa … i nosaltres hem reunit les seues obres i les d’altres autors posteriors i hem generat un diàleg entre elles “.

El resultat per a Nuria Enguita, directora de Bombas Gens i co-comissària de les exposicions, “és una interessant selecció de sèries fotogràfiques que mostra diferents maneres de representar el món vegetal. I és que la ciència botànica i la fotografia han anat de la mà des de l’aparició d’aquesta última“.

Segons ha assegurat Carles À. Saurí, co-comissari de l’exposició, “a través del jardí de plantes fotografiades d’aquesta col·lecció es pot observar com la representació d’una planta pot fluctuar des de la projecció de la seua forma plàstica fins a l’observació científica de la seua espècie. A l’exposició trobarem enfocaments estètics com el de Cunningham barrejats amb les visions més analítiques de Renger-Patzsch o Blossfeld, la mirada kitsch de Hans-Peter Feldmann, el treball del collage d’Alessandra Spranzi, els viatges de Pierre Verger o l’obra-instal·lació de Jochen Lempert, que dilueix els límits entre la representació botànica i un llenguatge personal”.

HIPERESPAIS

“Hiperespais” pren el seu nom de la ciència ficció. Al·ludeix a una quarta dimensió a la qual segons Todolí ja s’apel·lava en el cubisme o en els postulats d’André Breton sobre l’art abstracte, i que en l’actualitat trobem subjacent en pel·lícules com “Interestel·lar”. “Seria la creació d’una altra realitat i la possibilitat de viatjar amb la ment a aquests espais ficticis el que proposaria aquesta exposició”, apunta l’assessor.

Aquesta mostra d’art abstracte del segle XXI reuneix les peces més contemporànies de la col·lecció, la majoria d’elles signades per dones. Segons Nuria Enguita, “des de la pintura, l’escultura, el dibuix, les construccions arquitectòniques, les instal·lacions o la fotografia, s’ofereix una experiència estètica, conceptual i sensible, posant a prova la nostra percepció de l’espai i plantejant noves formes de pensar-lo”.

Per Julia Castelló, co-comissària de la mostra, “la selecció d’obres exposades repensen i redefineixen l’arquitectura en diferents suports i estils. Trobem el teixit de Teresa Lanceta, els camps de color de Pedro Cabrita, la materialitat de Carlos Bunga, l’organicitat de David Reed, les escriptures d’Irma Blank, el grafisme de Roland Fischer o la superposició de plans d’Heimo Zobernig. I en el terreny afectiu i simbòlic comptem amb la memòria de Patricia Gómez i María Jesús González, la ruïna en l’obra d’Ángela de la Cruz o la transformació de l’arquitectura de El Último Grito “.

APOSTA PER L’EQUIP JOVE

Julia Castelló (Barcelona 1992) i Carles Àngel Saurí (Foios, 1992), tots dos en plantilla al centre (assistent del departament d’art la primera, i mediador el segon), debuten com a comissaris en Bombas Gens al costat dels veterans Enguita i Todolí. Segons Susana Lloret, “amb esta oportunitat hem volgut contribuir al desenvolupament del talent jove que tenim al nostre propi equip. Els dos són professionals molt vàlids que porten temps treballant amb la col·lecció, des del punt de vista de la recerca i la divulgació, i posant tota la seua creativitat al seu servei. El pas endavant que ara donen s’ha produït de manera natural, orgànica. És un gran orgull vore quant estan creixent també en els seus projectes professionals fora de Bombas Gens, i dins no podíem fer res més que impulsar este creixement”.

Tots dos mantindran una conversa amb Núria Enguita i l’artista Fernanda Fragateiro (autora del catàleg d’”Hiperespais”) aquesta vesprada a les 19h. A la seua fi, a les 20h, s’inauguraran les dos exposicions. Es podran visitar gratuïtament fins l’1 de novembre de 2020 en el cas de “Botàniques”, i fins el 24 de gener de 2021 al d’”Hiperespais”.

 

Press kit amb tot tipus de materials disponible ací:

BOTÀNIQUES

HIPERESPAIS

  • COMPARTIR
COMUNICACIÓ

27.07.2020

Catàlegs a la venda

LLEGIR MÉS
COMUNICACIÓ

27.07.2020

Catàlegs a la venda

LLEGIR MÉS
COMUNICACIÓ

22.07.2020

L’exposició de foto japonesa que s’xhibí a Bombas Gens viatja a PHotoESPAÑA

LLEGIR MÉS