COMUNICACIÓ

17.01.2019

Fem un pas més en la mediació amb visites guiades experimentals

Quatre fotografies de quatre persones en un club de techno captades per la càmera de Paul Graham. Vore-les en una sala d’art contemporani és suficient per a que la lectura de les obres es barrege amb els records personals dels visitants i projecten en elles les seues experiències. És el punt de partida de “Ghost ‘n Goblins”, una visita performativa en quatre temps que Bombas Gens Centre d’Art ha anat proposant en relació a la seua exposició “El pols del cos. Usos i representacions de l’espai “, i de la qual aquest dissabte a les 19h s’ofereix la seua última sessió amb entrada lliure fins a completar aforament.

Amb aquesta sèrie de visites guiades experimentals que relacionen l’art amb la música techno o el món de la nit, Bombas Gens fa un pas més en la mediació museística. I és que els casos d’estudi dels quals es parteix acaben fagocitant el format de la visita, i són les pròpies obres les que generen el desig d’escenificar el que apareix en elles. “La mediació, o com entenem aquest procés des de Bombas Gens, no només és aquesta idea convencional d’apropar el visitant a l’art sinó, a més, afegir metodologies, experiències o dispositius que queden fora de la idiosincràsia del museu modern”, explica el mediador Carles Àngel Saurí, creador de l’activitat juntament amb un equip de col·laboradors com l’artista i comissari Ali A. Maderuelo. Segons este últim, l’art o el pensament filosòfic estan al mateix nivell que el techno o el món de la nit. “Cada manifestació cultural, siga del tipus que siga, té el seu espai i el seu temps. No és qüestió de nivells, sinó de context. La música electrònica o els videojocs porten més d’una dècada en procés d’assimilació per part de la institució artística; un procés que pot donar peu a debat però que, de totes maneres, sembla imparable. La música electrònica o els videojocs es nodreixen del pensament filosòfic contemporani i anterior a ells, de la mateixa manera que aquest desenvolupa actualment qüestions que apareixen com a conseqüència de tots dos”.

Així, si Ghost ‘n Goblins va arrancar amb una primera visita en la qual es partia d’un text teòric, en el segon acte aquest text va entrar en diàleg amb imatge projectada i música, i en el tercer va aparèixer el cos de la mà de quatre performers (Rocío Pérez, Paula Pachón, Sandra Gómez i Néstor García). En aquesta quarta i última entrega, l’espectador serà convidat a participar de manera activa en el seu desenvolupament i, per tant, serà alhora públic i performer. “El paper de públic és un element performatiu. També té el seu propi guió i la seua pròpia construcció del personatge. En Ghost ‘n Goblins pretenem desplaçar aquest paper clàssic de públic per donar-li la possibilitat d’interpretar un altre paper com a espectador”, afirma Sonia Martínez, coordinadora d’activitats del Centre d’Art. Carles Àngel Saurí apunta que “En Bombas Gens entenem que qualsevol visitant és un element actiu sempre. Des de l’activació que suposa posar-se davant d’una obra i que aquesta et desperte reflexions internes, fins al fet que aquestes reflexions generen la possibilitat de contestar a unes fotos sobre discoteques de techno ballant aquesta música en sala”

Això sí, que ningú espere que el Centre d’Art es convertisca en una discoteca a l’ús. Precisament, aquesta és una de les contradiccions que ha tractat d’abordar la visita guiada. Segons Àngel, “El museu, per les seues característiques i la seua idiosincràsia, impossibilita l’acostament a una discoteca. El museu està pensat com a marc de conservació i exposició higiènica. Aquests trets allunyen la idea de discoteca i la releguen al seu propi espai amb les seues construccions i la seua pròpia subjectivitat. Al museu la festa només pot entrar com a imatge: fotografia, vídeo, documentació o performance”.

Aquesta sessió s’emmarca dins el programa d’activitats de Bombas Gens Centre d’Art, que pretén desbordar i investigar els límits d’una visita guiada i del propi espai expositiu.

 

COMUNICACIÓ

24.07.2019

La Generalitat reconeix Bombas Gens com “Projecte d’interés social”

LLEGIR MÉS
COMUNICACIÓ

04.07.2019

S’edita el llibre digital “Bombas Gens 1930-2019”

LLEGIR MÉS
COMUNICACIÓ

03.07.2019

Bombas Gens celebra el seu 2n aniversari amb una exposició sobre alqueries

LLEGIR MÉS