COMUNICACIÓ

22.02.2019

Inaugurem una nova exposició de fotografia japonesa

Bombas Gens Centre d’Art ha presentat aquest matí als mitjans de comunicació La mirada de les coses. Fotografia japonesa entorn de de Provoke. Es tracta d’una selecció de peces de la Col·lecció Per Amor a l’Art dels integrants de l’agència VIVO -Ikkō Narahara, Shōmei Tomatsu, Eikoh Hosoe, Akira Satō i Kikuji Kawada-, activa entre 1959 i 1961, així com del col·lectiu Provoke (1968-1970): Yutaka Takanashi, Takuma Nakahira i Daido Moriyama. També es mostra el treball d’Hiroshi Hamaya, Takashi Hamaguchi, Toyoko Tokiwa, Nobuyoshi Araki, Tamiko Nishimura, Ishiuchi Miyako, Kōji Enokura i Michio Harada. Tots ells, fotògrafs i fotògrafes japonesos que entre 1957 i 1972 van ser artífexs d’una transformació radical en el llenguatge fotogràfic.

“Per a nosaltres aquesta exposició és molt especial perquè en ella es mostra un dels nuclis més potents de la Col·lecció Per Amor a l’Art. De fet, podria afirmar-se que la selecció que s’exhibeix constitueix la col·lecció més important de fotografia japonesa d’aquesta època, en mans privades, fora del Japó. Estàvem desitjant poder compartir-la amb el gran públic des de fa molt de temps i per fi ha arribat el dia”, ha manifestat Susana Lloret, vicepresidenta de la Fundació Per Amor a l’Art.

La proposta de Bombas Gens posa el focus en la renovació fotogràfica que es va produir al país nipó durant la postguerra, en paral·lel als grans canvis econòmics i culturals d’aquest període, marcat per enfrontaments socials, principalment contra l’herència americana de l’ocupació. Una ruptura propiciada per la revista Provoke, de la qual tan sols es van publicar tres números (entre 1968 i 1970), i que entenia la fotografia com un llenguatge alternatiu. El grup de fotògrafs que la van fundar, al seu torn, bevia de la influència d’una altra formació: VIVO. Una agència inspirada en l’americana Magnum Photos amb l’objectiu comú de forjar una fotografia crítica i subjectiva, en oposició a les convencions establertes.

“Al principi teníem peces de només dos fotògrafs, Tomatsu i Moriyama, i a partir d’ells vam començar a estirar el fil i a completar el conjunt al qual hem arribat. Contràriament al que puga semblar en un primer moment, el vincle dels fotògrafs que exposem no és nacional, sinó personal. Tots ells tenien una relació en vida, no ens hem inventat cap nexe d’unió perquè ja existia. Tan sols hem recopilat les seues obres”, ha afirmat Vicent Todolí, director de l’Àrea d’Art de la Fundació Per Amor a l’Art i co-comissari.

Per la seua banda, la co-comissària i directora de Bombas Gens Centre d’Art, Núria Enguita, ha explicat que “s’ha fet un treball de recopilació al qual també s’ha sumat una tasca investigadora, fruit de la qual presentem hui les obres de quatre generacions de fotògrafs. A través d’elles, es pot observar perfectament una evolució, i les influències que van suposar els uns per als altres. A més, traiem a la llum tres noms femenins: Toyoko Tokiwa -dedicada sobretot al retrat de les dones treballadores-, Tamiko Nishimura -que va començar com a ajudant de Moriyama- o Ischiuchi Miyako, que comença el seu treball en 1975 en l’estela de Provoke. ”

També es presenta l’obra de Michio Harada, un professor de química i fotògraf amateur coetani a la resta d’autors de la mostra i descobert per l’artista João Penalva.
L’exposició obri les portes al públic general aquesta vesprada a les 20h, després d’una presentació dels comissaris a les 18: 30h. Es podrà visitar gratuïtament fins el 2 de febrer de 2020.

Press kit amb tot tipus de materials disponible ací. 

 

 

COMUNICACIÓ

12.09.2019

Tancat divendres 13 de setembre per alerta roja

LLEGIR MÉS
COMUNICACIÓ

04.09.2019

Revolucionem els tallers escolars amb una oferta educativa a la carta

LLEGIR MÉS
COMUNICACIÓ

24.07.2019

La Generalitat reconeix Bombas Gens com “Projecte d’interés social”

LLEGIR MÉS