04.09.2019

Revolucionem els tallers escolars amb una oferta educativa a la carta

Seria possible explicar-los als escolars la Guerra Civil a través del so? I que conegueren una pintura abstracta de Nicolás Ortigosa mitjançant l’arqueologia? I si fos la dansa la que els s’aproximés a una fotografia del japonès Daido Moriyama? És el que pretén aconseguir la Fundació Per Amor a l’Art, que segueix innovant en el seu centre d’art Bombas Gens. El museu valencià acaba de llançar una revolucionària oferta educativa en què es deixen enrere els tallers “pre-dissenyats” i són ara els propis centres escolars els que es podran configurar a la carta les activitats que realitzaran. Es busca així incentivar el diàleg, la imaginació i l’experimentació per part de l’alumnat i el professorat. “En les dues temporades anteriors ens vam adonar que els tallers que oferíem es transformaven en la pràctica, atenent les característiques i interessos de cada grup. És per això que en aquest nou curs hem volgut donar el salt i treballar en eines transversals que aconseguisquen que cada sessió siga realment diferent, i atenga a la diversitat d’expectatives i procedències de cadascun dels participants”, afirma la responsable d’activitats, Sonia Martínez.

ITINERARIS PERSONALITZATS

Així, la programació de Bombas Gens orientada a la comunitat escolar es compon ara d’itineraris de lectura a les exposicions i al propi edifici (antiga fàbrica, refugi antiaeri i celler medieval), que cada centre escolar podrà decidir en funció de les característiques del grup i els seus interessos: què fer, en quin idioma, en quin nivell… però també des de quina perspectiva.

“Els itineraris parteixen d’un primer contacte entre els visitants i les exposicions o els elements patrimonials. I, en base a aquesta experiència, hauran de generar una proposta d’intervenció en l’espai expositiu amb una sèrie de llenguatges: el so (música, sons quotidians), el cos (dansa, performance), l’arqueologia (investigació del material de les obres), la imatge (fotografies, memes) o la paraula (rap, poesia, semàntica)”, explica Carles À. Saurí.

EQUIP MULTIDISCIPLINARI DE MEDIACIÓ

Saurí forma part, juntament amb Eva Bravo, Laura Pastor, Cristina Montiano i Sara Losada, de l’equip de mediació de Bombas Gens que dissenya i desenvolupa aquest programa. Totes elles són professionals provinents de camps d’acció i coneixement diversos: arqueologia, pedagogia, història de l’art i belles arts; el que permet la transversalitat que es proposa des del centre d’art.

Dirigida a l’alumnat d’educació primària, secundària, batxillerat i cicles de formació professional, la programació educativa s’activarà el pròxim mes d’octubre. No obstant això, la inscripció ja està oberta a www.bombasgens.com.

Per tal d’explicar als docents les visites i tallers ofertats i aclarir possibles dubtes, s’han convocat sengles sessions informatives l’11 i 18 de setembre a les 12h, per a les quals es requereix confirmació d’assistència al mail: educacio@bombasgens.com

Tant les activitats educatives com les culturals que es desenvolupen en Bombas Gens són gratuïtes gràcies a la Fundació Per Amor a l’Art.

12.09.2019

Tancat divendres 13 de setembre per alerta roja

24.07.2019

La Generalitat reconeix Bombas Gens com “Projecte d’interés social”